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Leseprobe CONNEXI Biomarker Ausgabe 2-2018

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PATHOPHYSIOLOGY

PATHOPHYSIOLOGY CONFERENCES be predictive of whether patients will benefit from carbamylation-lower therapies. Further investigation is required to better understand the mechanisms and molecular targets of carbamylation responsible for these pathologic associations, and additional studies are needed in order to discover and optimize new therapies for ameliorating protein carbamylation and its sequelae. References 1. Wang Z et al. Protein carbamylation links inflammation, smoking, uremia and atherogenesis. Nat Med 2007 13(10): 1176–84. 2. Stark G et al. Reactions of the cyanate present in aqueous urea with amino acids and proteins. J Biol Chem 1960; 235(11): 3177–81. 3. Berg AH et al. Carbamylation of serum albumin as a risk factor for mortality in patients with kidney failure. Sci Transl Med 2013; 5(175): 175ra29. 4. Kalim S et al. Protein carbamylation in kidney disease: pathogenesis and clinical implications. Am J Kidney Dis 2014; 64(5): 793–803. 5. Drechsler C et al. Protein carbamylation is associated with heart failure and mortality in diabetic patients with endstage renal disease. Kidney Int 2015; 87(6): 1201–8. 6. Kalim S et al. The effects of parenteral amino acid therapy on protein carbamylation in maintenance hemodialysis patients. J Ren Nutr 2015; 25(4): 388–92. 7. Kalim S et al. Carbamylation of serum albumin and erythropoietin resistance in end stage kidney disease. Clin J Am Soc Nephrol 2013; 8(11): 1927–34. 8. Apostolov EO et al. Chronic uremia stimulates LDL carbamylation and atherosclerosis. J Am Soc Nephrol 2010; 21(11): 1852–7. 9. Apostolov EO et al. Carbamylated low-density lipoprotein induces monocyte adhesion to endothelial cells through intercellular adhesion molecule-1 and vascular cell adhesion molecule-1. Arterioscler Thromb Vasc Biol 2007; 27(4): 826–32. 10. Apostolov EO et al. Scavenger receptors of endothelial cells mediate the uptake and cellular proatherogenic effects of carbamylated LDL. Arterioscler Thromb Vasc Biol 2009; 29(10): 1622–30. 11. Jaisson S et al. Carbamylated albumin is a potent inhibitor of polymorphonuclear neutrophil respiratory burst. FEBS Lett 2007; 581(7): 1509–13. 12. Stark GR and Smyth DG. The use of cyanate for the determination of NH2-terminal residues in proteins. J Biol Chem 1963; 238: 214–26. 13. El-Gamal D et al. The urea decomposition product cyanate promotes endothelial dysfunction. Kidney Int 2014; 86(5): 923–31. 14. Verbrugge FH et al. Protein carbamylation and cardiovascular disease. Kidney Int 2015; 88(3): 474–8. 15. Velasquez MT et al. Urea and protein carbamylation in ESRD: surrogate markers or partners in crime? Kidney Int 2015; 87(6): 1092–4. 16. Hawkins CL. Role of cyanate in the induction of vascular dysfunction during uremia: more than protein carbamylation? Kidney Int 2014; 86(5): 875–7. 17. Gillery P et al. [Role of protein carbamylation in chronic kidney disease complications]. Nephrol Ther 2015; 11(3): 129–34. 18. Perfumo F et al. [Plasma amino acids in dialyzed children: comparison of hemodialysis and continuous ambulatory peritoneal dialysis]. Pediatr Med Chir 1986; 8(3): 341–5. 19. Apostolov EO et al. Carbamylated-oxidized LDL: proatherosclerotic effects on endothelial cells and macrophages. J Atheroscler Thromb 2013; 20(12): 878–92. 20. Nathan DM et al. Translating the A1C assay into estimated average glucose values. Diabetes Care 2008; 31(8): 1473–8. 21. Nathan DM et al. The clinical information value of the glycosylated hemoglobin assay. N Engl J Med 1984. 310(6): 341–6. 22. Brotzel F and Mayr H. Nucleophilicities of amino acids and peptides. Org Biomol Chem 2007; 5(23): 3814–20. 23. Brotzel F et al. Nucleophilicities of primary and secondary amines in water. J Org Chem 2007; 72(10): 3679–88. 24. Kalim S et al. Longitudinal changes in protein carbamylation and mortality risk after initiation of hemodialysis. Clin J Am Soc Nephrol 2016; 11(10): 1809–16. 25. Perl J et al. Reduction of carbamylated albumin by extended hemodialysis. Hemodial Int 2016; 20(4): 510–21. 26. Rocco MV et al. The effects of frequent nocturnal home hemodialysis: the Frequent Hemodialysis Network Nocturnal Trial. Kidney Int 2011; 80(10): 1080–91. 27. Eknoyan G et al. Effect of dialysis dose and membrane flux in maintenance hemodialysis. N Engl J Med 2002; 347(25): 2010–9. 28. Rocco MV et al. Long-term effects of frequent nocturnal hemodialysis on mortality: the frequent hemodialysis network (FHN) nocturnal trial. Am J Kidney Dis 2015. 66(3): 459–68. 29. Stosovic M et al. Relation between serum urea and mortality of hemodialysis patients. Ren Fail 2009; 31(5): 335–40. 30. Frankenfield DC et al. Amino acid loss and plasma concentration during continuous hemodiafiltration. JPEN J Parenter Enteral Nutr 1993; 17(6): 551–61. 31. Descombes E et al. Water soluble vitamins in chronic hemodialysis patients and need for supplementation. Kidney Int 1993; 43(6): 1319–28. 30

LURIC UND 4D Beta-Trace-Protein ist ein Prädiktor der Gesamtmortalität bei Hämodialysepatienten – unabhängig von der Nierenfunktion Dietmar Enko, Steyr, Österreich Das Beta-Trace-Protein wird in den Leptomeningen und zu einem geringeren Teil auch im Plexus choroideus gebildet. Die Konzentration ist im Liquor etwa 35-fach höher als im Blutserum. Ursprünglich wurde dieses niedermolekulare (23.000–29.000 kDa) Glykoprotein zur labordiagnostischen Unterscheidung einer Nasensekretion von der Rhino-Liquorrhoe genutzt. Später wurde es auch als Nierenfunktionsparameter bei chronisch nierenkranken Patienten entdeckt [1]. Im Gegensatz zu Kreatinin, welches nichtenzymatisch aus dem Muskelkreatin entsteht und unverändert über die Niere ausgeschieden wird [2], verfügt Beta-Trace-Protein (BTP) zusätzlich über einen enzymatischen Stoffwechselweg über die Leber. Dabei beschreitet vorwiegend die kleinere Gehirntyp-Isoform mit kurzkettigen Oligosaccharidketten diesen lebermetabolischen Abbauweg [3, 4]. Aktueller Gegenstand der Forschung war die Untersuchung des BTP als möglicher von der Nierenfunktion unabhängiger Prädiktor der Mortalität. Dazu wurde ein kardiovaskuläres Kontinuum von insgesamt 2.962 Patienten mit Koronarangiographie aus der Ludwigshafen Risk and Cardiovascular Health (LURIC)-Studie sowie 907 Hämodialysepatienten mit Diabetes mellitus Typ 2 aus der Deutschen Diabetes Dialyse (4D)-Studie auf CONFERENCES 31

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